Το ντοκιμαντέρ ως εργαλείο στην Εκπαίδευση - και όχι μόνο!

Κινηματογραφικό Εργαστήριο με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ

  • Κινηματογράφος

Το ντοκιμαντέρ ως εργαλείο στην Εκπαίδευση —

και όχι μόνο!

 

Μετά τις πετυχημένες διοργανώσεις των τελευταίων 4 ετών

επαναλαμβάνεται το

 

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

του σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ

στο ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ


Συνολική διάρκεια: 15 ώρες

(Κύκλος με 2 ημέρες προβολών και βιωματικών ασκήσεων)

 

Σάββατο 18 Μαρτίου 2017 : 10.00-17.00

Κυριακή 19 Μαρτίου 2017 : 10.00-18.00

 

Το εργαστήριο θα αξιοποιήσει την εμπειρία του σκηνοθέτη όχι μόνον από τη διδασκαλία του στα προηγούμενα Κινηματογραφικά Εργαστήρια Αθήνας και Θεσσαλονίκης ή στα καλοκαιρινά σχολεία (Βωβούσα, Μονοδένδρι, Πήλιο) αλλά και αυτή που απέκτησε περιοδεύοντας σε πάνω από 30 γνωστά Πανεπιστήμια των ΗΠΑ και του Καναδά με προβολές του ντοκιμαντέρ «Φιλιά εις τα παιδιά» και διαλέξεις-συζητήσεις.

 

Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 30 άτομα

 

Θα δοθεί Βεβαίωση Παρακολούθησης (18 διδακτικές ώρες)

 

Τελευταία ημερομηνία δήλωσης συμμετοχής:
Δευτέρα 13 Μαρτίου 2017

Μέχρι την ημερομηνία αυτή πρέπει να καταβληθεί

ολόκληρο το ποσό των διδάκτρων σε τραπεζικό λογαριασμό*

 

Η δήλωση συμμετοχής γίνεται αποστέλλοντας συμπληρωμένη τη **Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Βασίλη Λουλέ  vassilisloules@gmail.com


 

Σε ποιους απευθύνεται το Κινηματογραφικό Εργαστήριο

Το Εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας που θέλουν να αποκτήσουν γνώσεις και μεθόδους χρήσιμες για τη δουλειά τους, σε ιστορικούς ερευνητές, σε μελετητές της τοπικής ιστορίας και της προφορικής αφήγησης, σε παραμυθάδες και αφηγητές, σε ανθρώπους του κινηματογράφου (δημιουργούς, τεχνικούς και ηθοποιούς) που θέλουν να διευρύνουν τις γνώσεις και την εμπειρία τους, αλλά και σε ανθρώπους με γενικότερα ενδιαφέροντα που θέλουν να γνωρίσουν το σύγχρονο ντοκιμαντέρ και τις αναζητήσεις του.

ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ προηγούμενη επαγγελματική εμπειρία στο χώρο του κινηματογράφου και των οπτικοακουστικών.

ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ όμως όρεξη, αγάπη για το σινεμά, υπομονή και περιέργεια: τα βασικά υλικά για να κάνει κανείς κινηματογράφο ή για να βλέπει τις ταινίες με δημιουργικό τρόπο.

 

Με τι ασχολείται αυτό το Εργαστήριο

Το ντοκιμαντέρ είναι ίσως το πιο ανερχόμενο είδος κινηματογράφου παγκοσμίως και γνωρίζει τα τελευταία χρόνια μεγάλη άνθιση και στην Ελλάδα. Με πολύ μεγαλύτερο εύρος θεμάτων και ποικιλία μορφής σε σχέση με παλιότερα, με περισσότερο συναίσθημα και χιούμορ, το σύγχρονο ντοκιμαντέρ δίνει το λόγο στους απλούς ανθρώπους, στους αφανείς ήρωες και ανιχνεύει αχαρτογράφητες περιοχές της ανθρώπινης συνείδησης, της κοινωνίας και της Ιστορίας.

 

Τα ερωτήματα που θα απασχολήσουν το Εργαστήριο μπορούν να αποτελέσουν 3 μεγάλες ενότητες.

 

1. Χρήση του Ντοκιμαντέρ στην Εκπαίδευση
Το ντοκιμαντέρ έχει μπει πλέον και στο χώρο της Εκπαίδευσης. Αρέσει στα παιδιά, προσφέρεται για αναλύσεις και ασκήσεις, και μπορεί να αποτελέσει αφορμή ακόμα και για κινηματογραφικές απόπειρες των ίδιων των μαθητών.

- Πώς μπορούμε λοιπόν να κάνουμε το ανθρωποκεντρικό ντοκιμαντέρ πολύτιμο εργαλείο μέσα στη σχολική τάξη;

- Πέρα από το ίδιο το βασικό θέμα ενός ντοκιμαντέρ, πώς εντοπίζουμε και πώς αξιοποιούμε τα πολλαπλά επίπεδα γνώσης που μας προσφέρει, τις παράπλευρες πληροφορίες που μας δίνει η εικόνα και ο λόγος του;

- Η αξία της προφορικής αφήγησης στην εποχή της εικόνας και της πληροφορίας. Γιατί έχει σημασία να μάθουν τα παιδιά να ακούνε και να παρακολουθούν βιωματικές ιστορίες;

- Πόση αξία έχει να μάθουν να βλέπουν οι μαθητές (αλλά και εμείς οι μεγαλύτεροι) μια ταινία όχι μόνο με βάση αυτό που αφηγούνται οι «πρωταγωνιστές» αλλά και με βάση αυτά που ΔΕΝ λένε με τα λόγια; Με τη σιωπή,με τη γλώσσα του σώματος, με την γλώσσα και το συντακτικό της κινηματογραφικής αφήγησης;

 

Δεν είναι όμως μόνον αυστηρά «σχολικό» το περιεχόμενο των παραπάνω ερωτηματικών: πίσω από αυτά υπάρχουν κάποια άλλα πιο βαθειά, πιο βασικά και θεμελιώδη τα οποία αφορούν πολύ περισσότερους και όχι μόνο τους εκπαιδευτικούς.
 

2. Προφορική μαρτυρία και Αφήγηση
- Πώς καταγράφουμε μια ειλικρινή και βαθειά βιωματική μαρτυρία; Ποιά είναι τα μυστικά αυτής της τέχνης; Η διάκριση ανάμεσα στους «πληροφορητές» και στους «χαρακτήρες», ανάμεσα στη μετάδοση της πληροφορίας και στο μοίρασμα του βιώματος.

- Πώς κινηματογραφούμε μαρτυρίες, αφηγήσεις και παραμύθια με τρόπο ζωντανό, άμεσο, ελκυστικό και σύγχρονο ; Είναι ζήτημα «τεχνικής» ,«ψυχολογίας» ή κάτι άλλο;

- Πόσο η παρουσία της κάμερας δυσκολεύει τον απλό άνθρωπο που καλείται να μοιραστεί τα βιώματά του μπροστά της; Τι είναι αυτό που μπορεί να τον κάνει να ξαναβρεί την εσωτερική ένταση και την φρεσκάδα της πρώτης φοράς;

- Η ηθική της κινηματογράφησης προφορικής μαρτυρίας, η επιμονή του ερευνητή και η αντίσταση του ανθρώπου που προσφέρει τη μαρτυρία, η χημεία ανάμεσά τους.

 

3. Από τη μικρή, προσωπική ιστορία στη «μεγάλη», καθολική Ιστορία
- Πώς μπορούμε να βλέπουμε, να καταγράφουμε και να διδάσκουμε τη «μεγάλη» Ιστορία μέσα από τις προσωπικές ιστορίες των απλών ανθρώπων που βρέθηκαν στην δίνη της;

- Πώς ερευνούμε για πρόσωπα και εποχές παλιότερες, προκειμένου να κάνουμε μια ταινία που ξανακοιτάει την Ιστορία - αυτό που λέμε «ιστορικό ντοκιμαντέρ»;

- Ποια είναι η ιδιαίτερη αξία της μελέτης και κινηματογράφησης της τοπικής Ιστορίας;

 

Τα παραδείγματα δυο ταινιών του Βασίλη Λουλέ («Φιλιά εις τα παιδιά» και «Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη») που χρησιμοποιούνται σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης είναι αποκαλυπτικά ως προς τα ερωτήματα και των τριών παραπάνω ενοτήτων.

Μέθοδος, Στόχοι, Ασκήσεις του Εργαστηρίου 

 - Θα γνωρίσουμε ή θα ξαναδούμε κάποια πρόσφατα ελληνικά ντοκιμαντέρ και θα τα αναλύσουμε μέσα από το ιδιαίτερο πρίσμα που περιγράψαμε παραπάνω.

Θα προβληθούν ολόκληρα ή αποσπάσματα από τα ντοκιμαντέρ του Βασίλη Λουλέ:
Φιλιά εις τα παιδιά / Θηλειά / Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη / Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί / Μικρές ιστορίες στη δίνη της Ιστορίας. Θα προβληθούν επίσης αποσπάσματα από έργα και άλλων δημιουργών.
 
- Θα προσεγγίσουμε το περιεχόμενο των ταινιών σε βάθος, κάτι που δίνει αφορμές για προσωπική έρευνα, μελέτη και άσκηση. Προσέγγιση πολύ χρήσιμη ιδιαίτερα για τους εκπαιδευτικούς, που μπορούν έτσι να προετοιμαστούν για δημιουργική δουλειά στην τάξη.
 
- Θα έρθουμε σε μεγαλύτερη επαφή με την κινηματογραφική γλώσσα, ειδικά με τα ΜΗ λεκτικά στοιχεία της, δηλαδή με τη γλώσσα του σώματος, τη χρήση της σιωπής, τη χρήση του ήχου και της μουσικής, τη σημασία των διαφορετικών μεγεθών πλάνου κλπ.
 
- Θα θυμηθούμε ή θα γνωρίσουμε τους κώδικες της «αφήγησης μιας ιστορίας μέσω εικόνων», παίρνοντας μέρος σε ομαδικές βιωματικές ασκήσεις οπτικοακουστικής εκπαίδευσης όπως: 

α) Επανα-φωτογράφηση μιας παλιάς ιστορικής φωτογραφίας στον ίδιο ακριβώς τόπο σήμερα. Είναι μια άσκηση που, όταν πλαισιώνεται σωστά, μάς «διδάσκει» τοπική Ιστορία και γίνεται ένα απλό, ευχάριστο και πολύτιμο εργαλείο για πολλές χρήσεις.
β) Άσκηση που έχει σκοπό να εξοικειώσει τους συμμετέχοντες με τους διαφορετικούς κώδικες αντίληψης και φωτογράφησης του ίδιου αντικειμένου. Θα γίνει χρήση φωτογραφικής μηχανής. (Η άσκηση αυτή επινοήθηκε από την ομάδα ΚΑΡΠΟΣ - www.karposontheweb.org)
γ) Άσκηση στην οποία κάποιοι από τους συμμετέχοντες βιντεοσκοπούν κάποιους άλλους που εθελοντικά αφηγούνται μια προσωπική τους ιστορία. Σκοπός είναι να δούμε πώς από μια «αδιάφορη» αφήγηση κάποιου ανθρώπου μπορούμε να φτάσουμε σε μια συναρπαστική και ουσιαστική κατάθεση-μαρτυρία. Θα γίνει χρήση βιντεοκάμερας.
 
Να μην ξεχνάμε ότι κάνουμε σινεμά: βλέπουμε και φτιάχνουμε ιστορίες με εικόνες και ήχους!!! 
 
Πρόκειται για ασκήσεις που γίνονται με πολύ κέφι και τις οποίες, στη συνέχεια, μπορούν οι συμμετέχοντες στο Εργαστήριο να τις υλοποιήσουν, οι ίδιοι πλέον, στις δικές τους εκπαιδευτικές, ψυχαγωγικές ή άλλου τύπου δραστηριότητες με τους δικούς τους μαθητές ή συνεργάτες.
 
 
Φιλοδοξία του Εργαστηρίου
 
Παρ’ όλο που σ’ αυτό το Εργαστήριο δεν προβλέπεται η δημιουργία ταινίας από τους συμμετέχοντες (αυτό θα απαιτούσε πολύ περισσότερο χρόνο) φιλοδοξούμε, στο τέλος, να μπορεί ο καθένας, έχοντας πάρει τα βασικά εφόδια της μεθόδου εργασίας, να χρησιμοποιεί αυτή τη γνώση μέσα στη σχολική τάξη, στο δικό του ερευνητικό έργο, στη δική του ταινία, στη δική του καταγραφή ιστοριών.

 
Προϋποθέσεις για την ουσιαστική συμμετοχή στο Εργαστήριο
 
Για να είναι δημιουργική η συνεργασία μας είναι καλό όσοι ενδιαφέρονται να πάρουν μέρος στο Κινηματογραφικό Εργαστήριο να κάνουν τα εξής:
 
 α) Να έχουν μελετήσει την παρούσα αναλυτική περιγραφή του Εργαστηρίου.
 β) Να έχουν προετοιμαστεί για τον τρόπο προσέγγισης του θέματος έχοντας δει τα links των ταινιών στο συνημμένο ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ, ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΤΟΥ Β. ΛΟΥΛΕ.
γ) Να έχουν μελετήσει το συνημμένο κείμενο με τον τίτλο ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη.
 δ) Να έχουν μαζί τους laptop, φωτογραφική μηχανή και βιντεοκάμερα (όσοι διαθέτουν). Μαζί και όλα τα περιφερειακά (μπαταρίες, καλώδια, κάρτες, αντάπτορες κλπ) για φόρτωμα, ξεφόρτωμα υλικών από και προς τον υπολογιστή. 
 
Δεν είναι απαραίτητο να έχει ο καθένας όλα αυτά, αρκεί να υπάρχει ο ανωτέρω εξοπλισμός ανά 3-4 άτομα.
 
ε) Ευπρόσδεκτοι είναι τέλος όσοι έχουν εγκατεστημένα στον υπολογιστή τους προγράμματα επεξεργασίας εικόνας και βίντεο (τύπου Photoshop, Movie Maker ή τα αντίστοιχά τους) και ξέρουν τον χειρισμό τους.

 
 
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ - ΔΟΜΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ

Διάρκεια: 15  ώρες 

(Κύκλος με 2 ημέρες θεωρίας, προβολών και ασκήσεων)
 
Σάββατο 18 Μαρτίου 2017 : 10.00-17.00
Κυριακή 19 Μαρτίου 2017 : 10.00-18.00
 
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 30 άτομα

Θα δοθεί Βεβαίωση Παρακολούθησης (18 διδακτικές ώρες)

Δίδακτρα: 60 ευρώ για τον πλήρη κύκλο των 2 ημερών

Τελευταία ημερομηνία δήλωσης συμμετοχής:Τετάρτη 8  Μαρτίου 2017

Μέχρι την ημερομηνία αυτή πρέπει να καταβληθεί ολόκληρο το ποσό των διδάκτρων σε τραπεζικό λογαριασμό*

*Η κατάθεση του ποσού πραγματοποιείται σε Λογαριασμό Τράπεζας EUROBANK
Αριθμός Λογαριασμού: 0026.0101.56.0200749408
Αριθμός Λογαριασμού IBAN: GR3502601010000560200749408
Δικαιούχος Λογαριασμού: ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ
Απαραίτητη η συμπλήρωση του ονοματεπωνύμου κάθε συμμετέχοντα κατά την κατάθεση του ποσού στο πεδίο “αιτιολογία”.
Πληροφορίες - Δηλώσεις Συμμετοχής: Βασίλης Λουλές
vassilisloules@gmail.com


Η δήλωση συμμετοχής γίνεται αποστέλλοντας συμπληρωμένη τη **Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Βασίλη Λουλέ  vassilisloules@gmail.com

Παρακαλείστε να σημειώσετε σε λίγες γραμμές στην ενότητα «Σκέψεις», τον προσωπικό σας λόγο για τον οποίο σας ενδιαφέρει το Εργαστήριο και τι θα θέλατε να αποκομίσετε από όλη τη διαδικασία.