Workshop: «Ο Χορός της Αρχαίας Τραγωδίας» από τον Rush Rehm & την Courtney Walsh/Stanford Repertory Theater

 Workshop
 
 «Ο Χορός της Αρχαίας Τραγωδίας»
 
από τον Rush Rehm
& την Courtney Walsh/
Stanford Repertory Theater
 
Δευτέρα 17 Ιουλίου 2017
14:00-18:00

 
Σύντομη Περιγραφή / Σύνοψη

Σχεδιασμένο για ηθοποιούς, καθηγητές, και μαθητές του αρχαίου θεάτρου, αυτό το τετράωρο εργαστήριο ερευνά τις διάφορες προσεγγίσεις στον Χορό της Αρχαίας Τραγωδίας από παραστατική άποψη. Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί στα Αγγλικά από τους καλλιτέχνες, τον Καθηγητή Rush Rehm (Διευθυντής του Stanford Repertory Theatre) και την ηθοποιό Courtney Walsh και θα εστιάσει στα ακόλουθα ζητήματα: Τι είναι ο Χορός της Αρχαίας Τραγωδίας; Ως ερμηνευτές, ηθοποιοί, καθηγητές και σπουδαστές της Ελληνικής Τραγωδίας, πώς μπορούμε  να αξιοποιήσουμε καλύτερα τον Χορό; 
 
Το σκεπτικό

Ήδη από τις περασμένες δεκαετίες, έχουμε διαπιστώσει μία ραγδαία αύξηση στο ενδιαφέρον για την Αρχαία Τραγωδία, και για έργα που παρά την αξία τους και τη θεωρητική ενασχόληση με αυτά, δεν παρουσιάζονταν συχνά στο Θέατρο. Πλέον,  ενσωματώνονται σε επαγγελματικές και πανεπιστημιακές παραγωγές σε όλο τον κόσμο.  Στην σύγχρονη Ελλάδα, βέβαια, οι παραστάσεις Τραγωδιών είναι δημοφιλείς εδώ και παραπάνω από έναν αιώνα και είναι βαθιά ενσωματωμένες στους επαγγελματικούς θιάσους, στα Φεστιβάλ και στα εκπαιδευτικά θεατρικά προγράμματα. Παρ` όλα αυτά, ο Χορός παραμένει από τα πιο “δύσκολα” στην αντιμετώπισή τους, θέματα του Αρχαίου δράματος. Αρκετές παραγωγές συχνά τείνουν στην ομογενοποίηση του Χορού με τρόπο προβλέψιμο ή συνήθως δίνεται έμφαση στην κίνηση και στο τραγούδι εις βάρος του πλούσιου ποιητικού λόγου, ή ( κινούμενος  στην αντίθετη κατεύθυνση) ο Χορός περιορίζεται σε πεζό λόγο που απλώς περιγράφει τη δράση ή ακόμα και αφαιρείται ολοκληρωτικά. Αυτή ακριβώς η “αμηχανία” στην αντιμετώπιση του Χορού δείχνει πως το ξεκλείδωμά του μπορεί να βρίσκεται και στην καρδιά αυτού που έχει να προσφέρει η Αρχαία Τραγωδία στο σύγχρονο θέατρο.
 
 
 
Το Εργαστήριο

Το Εργαστήριο θα ξεκινήσει με:
  • σύνοψη των ακαδημαϊκών και θεατρικών προσεγγίσεων του Χορού της Αρχαίας Τραγωδίας
  • κάποιες προτάσεις σε σχέση με την προσέγγιση του Χορού
  • σειρά ασκήσεων για σώμα και φωνή σχεδιασμένες για παραστάσεις με Χορό
  • Μελέτη και άσκηση σε κείμενα τεσσάρων συγκεκριμένων Χορών από τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου, τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή και τις Βάκχες του Ευριπίδη
 
  • Στην συνέχεια το εργαστήριο θα χωριστεί σε τέσσερεις ομάδες και  στην καθεμία θα ανατεθεί ο Χορός από τις προαναφερόμενες Τραγωδίες. Οι εισηγητές του εργαστηρίου θα προσφέρουν στην κάθε ομάδα την καθοδήγηση, τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις τους όπου κρίνουν απαραίτητο. Έχοντας σχεδιάσει, η κάθε ομάδα, την δική της προσέγγιση στον συγκεκριμένο Χορό, θα παρουσιάσει στη συνέχεια στις υπόλοιπες ομάδες τις ανακαλύψεις της. Αυτές οι παρουσιάσεις θα χρησιμοποιηθούν ως το ‘βασικό υλικό’ για ένα διάλογο με θέμα την πιθανή μελλοντική πορεία της ενασχόλησης με τον Χορό της Αρχαίας Τραγωδίας.
 
Το Πρόγραμμα

14.00: Συστάσεις και σύνοψη των ακαδημαϊκών και θεατρικών προσεγγίσεων του                   Χορού της Αρχαίας Τραγωδίας.
 
14.25 – 14.50: Ασκήσεις ζεστάματος για σώμα και φωνή σχεδιασμένες για                                         παραστάσεις με Χορό
 
14.50 – 15.30:  Σύντομη εξερεύνηση  επιλεγμένων κειμένων:
  • Αγαμέμνων του Αισχύλου, από την πρώτη Πάροδο η θυσία της Ιφιγένειας
  • Αγαμέμνων του Αισχύλου, Α’ Στάσιμο
  • Οιδίπους Τύραννος του Σοφοκλή, Β’ Στάσιμο
  • Βάκχες του Ευριπίδη, από την Πάροδο «Όργια στα βουνά…»
 
15.30 – 16.00:  Αρχική ομάδα εργασίας
16.00 – 16.10:  Διάλειμμα
16.10 – 17.10:  Ομαδική εργασία σε μεμονωμένους Χορούς
17.10 – 17.50:  Παρουσίαση των ομαδικών εργασιών και διάλογος πάνω σε αυτά
17.50 – 18.00:  Περίληψη και συμπεράσματα. Ποια είναι η επόμενη κατεύθυνση;
 
 
Λίγα λόγια για τους εισηγητές

Rush Rehm
Καλλιτεχνικός διευθυντής του Stanford Repertory Theater, είναι καθηγητής Θεατρικών και Κλασσικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Stanford και συγγραφέας αρκετών βιβλίων με θέμα την Αρχαία Ελληνική Τραγωδία.
Έχει εργαστεί ως ηθοποιός και σκηνοθέτης σε θέατρα σε όλη την Αμερική.
Στην Ελλάδα σκηνοθέτησε το The Wanderings of Odysseus στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και Clytemnestra: Tangled Justice στο Θέατρο Τριανόν Ναυπλίου.
 
Courtney Walsh
Aπόφοιτη του Yale, έχει εργαστεί ως ηθοποιός στην τηλεόραση, στον κινηματογράφο,ενώ πιο πρόσφατα εμφανίστηκε στον πρωταγωνιστικό ρόλο στην Phèdre του Racine στο San Francisco Cutting Ball Theatre. 
Βασικό μέλος του  Stanford Repertory Theatre, έχει παίξει την Ιοκάστη στον Οιδίποδα του Seneca, την Καλυψώ, την Αρετή και τον Κύκλωπα στο The Wanderings of Odysseus, την Winnie στο Happy Days, και έχει γυρίσει την Ευρώπη, την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία και τις Η.Π.Α. στο one-woman-show:  Clytemnestra: Tangled Justice.
 

Ημέρα Εργαστηρίου: Δευτέρα 17 Ιουλίου, 14:00- 18:00, σε χώρους του ΙΜΚ
Κόστος συμμετοχής: 20€  
Υποβολή συμμετοχής έως 10 Ιουλίου 2017 στο theaterlab@mcf.gr (με ονοματεπώνυμο & τηλέφωνο επικοινωνίας)