11.4.2017

ΟΥΡΟΒΟΡΟΣ 
 
Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΟΥΡΟΒΟΡΟΥ
 
Ο Δράκος, ή Φίδι, έχει βρεθεί στην Αίγυπτο το 1600 π.Χ. Από εκεί πήγε στους Φοίνικες και στους Έλληνες, που το ονόμασαν ΟΥΡΟΒΟΡΟ, που σημαίνει το φίδι που καταπίνει την ουρά του.
Το συναντάμε και σε άλλους μύθους, μεταξύ άλλων σε Νορβηγικό μύθο, όπου  ο δράκος  Jormungand (ένα από τα 3 παιδιά του Loki), μεγάλωσε τόσο πολύ, που περικλείοντας τον κόσμο, μπόρεσε να πιάσει με τα δόντια του την ουρά του.
Στον Ινδουιστικό μύθο, ο δράκος περικυκλώνει μια χελώνα, η οποία υποστηρίζει τέσσερις ελέφαντες που κουβαλάνε τον κόσμο.
Εμφανίζεται επίσης στην  Ινδιάνικη μυθολογία της Αμερικής,  στους Αζτέκους  και στους  Κινέζους.
Οι Χριστιανοί το υιοθέτησαν, συμβολίζοντας τον περιορισμένο χώρο του κόσμου μας και την φευγαλέα παρουσία μας σε αυτό τον κόσμο, ακολουθώντας τα χνάρια του Εκκλησιαστή.
Έχει βρεθεί και στο Θιβέτ, ως το αιώνιο φίδι.
Η θρησκευτική πλευρά του συμβόλου προηγείται της μαθηματικής του καταγωγής.
 
Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΥΡΟΒΟΡΟ
 
Δείχνει την κυκλική φύση του σύμπαντος, δημιουργία μέσα από την καταστροφή, ζωή μέσα απ' το θάνατο. Ο Ουροβόρος τρώει την ίδια την ουρά του για να διατηρήσει τη ζωή, σε έναν αέναο κύκλο ανανέωσης. Ο κύκλος της ανάγκης.
Παρουσιάζει τη διαμάχη της ζωής.  Η ζωή βγαίνει μέσα από το θάνατο, το τέλος είναι η αρχή, άρα, με μια έννοια, η ζωή τρέφεται από τον εαυτό της.
Γεννιέται, παντρεύεται, γονιμοποιείται και σκοτώνει τον εαυτό του, όλα σε μια κυκλική μορφή και όχι  γραμμική.
Έτσι διαμορφώνεται η ζωή μας με έναν ολοκληρωμένο τρόπο, σε μια σειρά κινήσεων που επαναλαμβάνονται,  από ζωή σε ζωή…
Όπως πάνω, έτσι και κάτω, στη γη, γεννιόμαστε μέσα από τη φύση και την καθρεφτίζουμε, γιατί ο άνθρωπος απλώς είναι ένα μέρος αυτής.
Ο Επίκουρος θεωρεί ότι <το Παν, από την αρχή ήταν σαν ένα αυγό με ένα Φίδι ( πνεύμα ), τυλιγμένο κυκλικά γύρω του>.
Ο Ουροβόρος περικλείει το σύμπαν, όλα τα γνωστά και άγνωστα, τα περιβάλλει και τα υποστηρίζει  διατηρώντας τη γήινη ισορροπία.
Ο Κάρλ Γιούνγκ αναφέρει ότι ο Δράκος είναι ίσως το αρχαιότερο σύμβολο της Αλχημείας.
Φαίνεται ότι βρίσκει το δρόμο για να μπει στη συνειδητότητά μας κάθε φορά με διαφορετικές φόρμες. Η φόρμα του υποδηλώνει ακινησία, με  τα σαγόνια του να έχουν ακινητοποιήσει τον εαυτό του, και όμως την ίδια τη στιγμή προωθεί το μήνυμα της αέναης κίνησης.
Σε μερικές αναπαραστάσεις το Φίδι εμφανίζεται το μισό μαύρο και το άλλο μισό άσπρο, απηχώντας τα σύμβολα του YIN και YANG -ασιατικά σύμβολα-, που παριστάνουν  τη δυαδική φύση όλων των πραγμάτων αλλά και το πιο σημαντικό, το ότι αυτά τα αντίθετα δεν βρίσκονται σε διαμάχη.
Στο Ταρό, ο Ουροβόρος απεικονίζεται στην τελευταία κάρτα, της Μεγάλης Αρκάνα, τον Κόσμο.
Για τους φυσικούς, συμβολίζει το κλειστό - κυκλικό μοντέλο του σύμπαντος. 
Το μαθηματικό σύμβολο για το άπειρον είναι γνωστό ως Lemniscate και έγινε γνωστό από έναν μαθηματικό, τον John Wallis το 1655. Μετονομάστηκε τον 19ο αιώνα  ως  η ΚΟΡΔΕΛΑ MOBIUS.  
Ένα γεγονός που επιβεβαιώνει την υπόθεση ότι οι θρησκείες και φιλοσοφίες ανά τους αιώνες, έχουν ένα κοινό πυρήνα, έναν Ουροβόρο…
 
                                                                                                  
Αλέξανδρος Μπασαντής

 
 Ταυτότητα του έργου
 
Καλλιτέχνης : Αλέξανδρος Μπασαντής
Τίτλος: Ουροβόρος
΄Ετος δημιουργίας: 2010
Συνολικές διαστάσεις: ύψος 1,70 μ. μήκος 2 μ. 
Διαστάσεις βάσης: 0,50 Χ 1,5 μ.    
Yλικά: Βάση και σκελετός από μέταλλο, μάρμαρο Χίου (καφέ), Ιωαννίνων (ανοιχτόχρωμο), πωρόλιθος (πορτοκαλί).                                                                                          
Το έργο δημιουργήθηκε και εκτέθηκε για πρώτη φορά στην Α’ Διεθνή ‘Εκθεση Σύγχρονου Ψηφιδωτού, (Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων, Πάρκο Ελευθερίας, Αθήνα), στα πλαίσια του 12ου Διεθνούς Συνεδρίου Σύγχρονων Ψηφοθετών της ΑΙΜC (Associazione Internazionale Mosaicisti Contemporanei),  Οκτώβριος 2010.
Eκτέθηκε επίσης, κατά τη διάρκεια αναδρομικής έκθεσης του Αλέξανδρου Μπασαντή,  στα πλαίσια της 3ης  ετήσιας έκθεσης των μελών του Ελληνικού Συλλόγου Ψηφιδωτού (Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιώς), Δεκέμβριος 2014.
 
Σύντομο βιογραφικό του καλλιτέχνη
Ο Αλέξανδρος Μπασαντής γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1962. Ζει στην Αθήνα. ΄Εχει πειραματιστεί και δουλέψει με διάφορα μέσα, όπως πηλό, ξύλο, βιτρώ, ψηφιδωτό. Χρησιμοποιεί το ψηφιδωτό για να εκφράσει τις προσωπικές του αντιλήψεις για το σημερινό κόσμο και να αποκαλύψει τις ιδέες του μέσω αυτής της οπτικής.
‘Εργα του έχουν εκτεθεί στην Ελλάδα, Ιταλία, Αγγλία.